Thursday 2 July 2009

the host

'soul' sejenis makhluk yg menakluki bumi pada masa kini. Berbentuk seperti ulat bulu sebesar genggaman org dewasa. Bulunya berwarna perak yg berkilauan. Sangat cantik. 'soul' hidup sebagai parasit, dan memerlukan 'host' utk mendapatkan segala sumber yg penting utk hidup. 'soul' dapat mengawal dan juga mewarisi segala ingatan yg ada pada 'host'. Sekiranya manusia itu dimasukkan 'soul' ke dalam badannya, dia bukanlah dirinya lagi, hanya lah 'soul' yg mempunyai ingatan manusia itu.

Tujuan penaklukan terhadap bumi bukanlah untuk memusnahkan bumi ini, malah sebaliknya.

Sejarah telah pun membuktikan bahawa manusia tidak dapat menjaga bumi ini. manusia sering berperang antara satu sama lain. manusia adakalanya tidak dapat duduk bersama sekiranya mereka berlainan agama, warna kulit dan juga bahasa. bagi manusia, nyawa itu tidak bermakna, mudah saja membunuh manusia yang lain tanpa perlu berfikir panjang.

Tidak bagi makhluk yang bernama 'soul', mereka sangat bertamadun, saling mempercayai, jujur dan juga tidak tahu erti keganasan yang biasa ditunjukkan oleh manusia. 'soul' sentiasa patuh pada peraturan, tidak membezakan antara warna kulit, bangsa dan juga bahasa. Tak pernah dilihat 'soul' tinggal berasingan dari komunitinya. Terbahagi kepada 2 golongan iaitu 'seekers' dan juga 'soul'. 'seekers' merupakan 'soul' yg bertugas untuk mencari saki baki manusia yang masih lagi wujud dalam dunia ni. satu2nya golongan 'soul' yang boleh bertindak ganas serta pandai menyamar. Golongan inilah yg mula2 datang ke bumi dan menaklukinya dari tangan manusia yang ganas lagi kejam.

Wanderer, 'soul' yang baru saja tiba di bumi. seperti namanya, bumi merupakan planet yang ke-10 dilawatinya. Wanderer diberikan 'host' yang bernama Melanie. Salah seorang dari 'resistance' yang masih lagi wujud pada ketika ini. Sangkaan Wanderer bahawa manusia juga sama seperti makhluk lain yang pernah menjadi 'host'nya ternyata meleset. Wanderer dilimpahi dengan pelbagai jenis emosi yang masih lagi wujud dalam ingatan Melanie.

Kebiasaannya, apabila 'soul' bersatu dengan 'host', kesedaran akan hilang pada diri 'host'. Tetapi tidak pada Melanie, kesedarannya masih lagi wujud dalam tubuh badannya. Wanderer boleh mendengar apa jua yang sedang difikirkan oleh Melanie. Bagi Melanie, dia seolah2 terperangkap di dalam tubuhnya sendiri. Melanie boleh melihat, mendengar dan juga merasa, hanya tidak dapat mengawal tubuh badannya. Umpama 2 roh di dalam satu jasad.

Melalui ingatan Melanie, Wanderer mula mengenai dua orang yang amat penting di sisi Melanie, iaitu Jared teman lelakinya dan juga Jamie, adik lelakinya yang amat dikasihi. Wanderer juga mula mengenali erti rindu, cinta dan kasih sayang. Seperti mana kasih dan rindunya Melanie pada mereka berdua begitu jugalah perasaan yang wujud di jiwa Wanderer, sehinggakan Wanderer sanggup melakukan sesuatu yang tidak mungkin dilakukan oleh 'soul' yang lain. Berdasarkan ingatan Melanie yang wujud dalam dirinya, Wanderer mula mencari mereka berdua.

apakah Wanderer berjaya menemui mereka? apa pula reaksi mereka bila berhadapan dengan 'soul' yang wujud dalam diri Melanie?

THE HOST

sebuah karya dari Stephenie Meyer yang terkenal dengan Twilight Saga.

3 comments:

Aloy Paradoks said...

gua tak pasti,,, jika hidup manusia sentiasa patuh pada peraturan,,, adakah hidup kita rasa sempurna.

zulfadli said...

rasanya itu lah kelebihan yg ada pada manusia.. memikirkan diri sendiri dan juga kesempurnaan.. hahaha
kalau ada peluang dan masa, cubalah baca buku ni.. sangat2 menarik

" NoBoDy " said...

kau bace twilight?