Friday 3 July 2009

jangan bela anjing

Menyirap darah aku bila aku mula mendengar khutbah tak langsung dari seorang rakan. Kalau isi khutbah tu menyuruh kepada sesuatu perbuatan yang baik, ok la jugak. Ataupun nak memberi keinsafan wujud di dalam hati ini, aku kira tak bermasalah. Tapi, kalau isi khutbah tu lebih kepada mengutuk perbuatan salah orang lain, apa gunanya? Tahu la ilmu agamanya lebih dari aku, ataupun aku ni sangatlah jahil. Menyesal plak aku timbulkan isu membela anjing nih.

Walaupun sekadar perbualan di Yahoo Messenger, pada aku, isi yang diberikan tidaklah begitu masuk akal. Difikirkan pula secara mendalam, apa akan terjadi kalau si anjing tu masuk ke rumah, duduk atas sofa, duduk atas katil dan macam2 lagi perkara yang tak terduga. Macam mana nak samak?? nak kena basuh satu rumah ke?? antara soalan2 yang diajukan pada aku. Terdiam sebentar, cuba memerah otak untuk mendapatkan jawapan yang sesuai.

Dengan perasaan berat hati, aku pun menjawap. Aku tak tahu semua tu, sebab aku bukannya bela anjing. Dan yang pastinya, aku bukanlah seorang yang pakar tentang anjing. Pesanan yang aku cuba sampaikan pada dia hanya satu. Orang kita saja yang berpandangan jijik dengan anjing. Tidak bagi umat Islam di tanah arab ataupun di mana-mana selain dari tanah melayu. Malah anjing dianggap sebagai sahabat yang paling setia dan juga boleh menjaga keselamatan tuannya.

Tapi kalau tak tahu, apa salahnya belajar kan? Bagusnya kalau ada yang sudi membuat kursus untuk menjaga anjing secara berbayar ataupun sukarela. Pasti ramai yang berminat!! Contohnya, kaedah nak menjaga anjing dengan lebih efektif supaya anjing tu faham di mana tempat yang boleh masuk dan juga dilarang. Lepas tu, ditunjukkan pula kaedah samak yang lebih baik. Dan disertakan pula pantang larang ketika membela anjing. Salah faham yang wujud ketika ini 'mungkin' disebabkan orang kita ni masih lagi belum faham sepenuhnya mengenai cara dan kaedah yang betul untuk membela anjing (melainkan doktor haiwan berbangsa melayu).

Itu je yang aku cuba sampaikan, dan macam2 hal yang dibangkitkan. Itu tak boleh, Haram!! Ini tak boleh, Haram!! Oleh kerana tak mahu perbincangan ni menjadi lebih panas, cepat2 aku ubah topik perbualan kepada isu yang lebih peribadi. hahaha!! aku tahu kamu masih belum ada kekasih!! aku tahu kamu masih belum bersedia untuk berumahtangga!! hahahaha. Sengaja aku tanyakan soalan2 ni, dengan harapan dapat mengalihkan pandangannya dari bela anjing kepada mencari kekasih.

Jawapan: nak buat macam mana, dah takde rezeki, takde jodoh.. biarlah tuhan yang tentukan.

3 comments:

FARYN said...

lempang je org tu!
hahahahaa

zulfadli said...

sila la tolong aku lempang dia, sebab tangan ku tak sampai di mesia

Jalak Lenteng said...

ishh.. baru ingat nak beli anjing seko letak kat kebun tuk gigit pencuri2 tanaman