Wednesday 29 July 2009

sedar atau tidak

Hari ni, perasaan yang sepatutnya lama terkubur tiba-tiba datang menyelubuti hati. Akal terlalu penat bila setiap perkataan-perkataan itu terbang melayang diruang ingatan ini. Setiap satunya mempunyai maksud dan makna. Sama ada tersirat yang tersimpul, ataupun yang terang dan nyata. Kejujuran? Kepercayaan? Hilang bila ingatan yang lain datang berganti.

Ruang kosong ini terlalu luas jika hanya ingatan-ingatan ini saja yang menjadi penyerinya. Setiap satunya disimpan dengan rapi di dalam bekas hati. Banyak, lebih dan tiada yang kurang. Dikunci dengan ayat "biarkan ini tanggapan mereka pada aku, tak perlu rumitkan keadaan".

terimalah "kebenaran" itu. kenapa perlu menyusahkan diri sendiri? kenapa mata hati yang digunakan untuk melihat kebenaran? kenapa perkara yang mudah itu dijadikan sebegitu rumit? apa yang akan berlaku kalau melihat dan mendengar sudah cukup untuk dijadikan bukti?

"hanya jauhari mengenal manikam", "dulu aku nak, ko yang cakap tanak"

itu yang diperlukan untuk aku membuka kembali bekas hati yang dah lama terkunci. berminat nak mengetahui apa yang aku lalui? ataupun nak melihat sejauh manakan kehebatan aku ketika berhujah? jangan jadi seperti sudah gaharu cendana pula, sudah tahu bertanya pula.

burukkan lah selagi boleh diburukkan. jumpa yang baru, burukkan pula yang baru. rasanya itu sering berlaku. dan masih lagi berlaku. dan terus berlaku dari siang ke malam, dari hari itu sehinggalah ke hari ini. kebenaran itu pasti akan diketahui. sudah lah, sampai sekarang pun belum tahu siapa yang bunuh john f kennedy, ini kan pula nak tahu siapa yang curi keju semalam.

Jujur? ali dikatakan jujur kerana memulangkan kembali duit lebih sebanyak dua puluh sen yang diberikan kepadanya oleh peniaga nasi kandar. lihatlah kejujuran yang diukurkan dengan nilai dua puluh sen. percaya? kata-kata ali boleh dipercayai kerana dia hanya membeli barang bernilai satu ringgit dan hanya memberikan wang sebanyak seringgit. kepercayaan yang diukurkan dengan nilai wang.

hebat tak aku berhujah? aku pandai "brain wash org lain", aku pandai manipulate hati dan perasaan org lain. cukup ke membuat kesimpulan dengan melihat apa yang berlaku? ataupun sekadar mendengar? masih tak cukup lagi ke nak memburuk? atau dah takde orang baru untuk diburukkan?

4 comments:

:cahya schatz: said...

jeng...jeng...jeng...

Jalak Lenteng said...

dari analogi ke analogi..nicely written!
anyway citer terlalu deep, sukar untuk ditangkap apakah cerita sebenar?

FARYN said...

ehem ehem ehem...

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

amboi amboi...